Uppdat 2010-02-26        Made in Arcore, Italy

Min mc Nr: 5 En Gilera Saturnu Sport 500 cc årsmodell 1952.  

Det kanske kan bli en historia liknande den om BSA Road Rocketen.

  Fotot togs 1958 på väg från motocross i Rövardalen.

  Ungefär så här såg den ut efter Bo Anderssons nyskicks-renovering.                

Gileran  är den enda enstånka jag haft i min ägo. Den beställdes express från Italien av en kille från Karlshamn som fick 12 rätt på tipset. Priset 1952 var 6,5 tkr. Jag köpte den av Blekinge Bil AB på Landbrogatan och om jag inte minns alldeles fel gav jag 3.300kr. Året var 1958.  Ägarna efter mig: Alfred Nilsson Karlskrona, och Bo Andersson Karlskrona. Bo Andersson gjorde en mycket fin nyskicks-renovering. Jag trodde inte mina ögon när jag några år efter det jag sålt den fick syn på den igen. På parkeringen på min arbetsplats (Karlskrona Svets) stod den och blänkte. Jag frågade några vem som ägde den nu. Dom sa att det var en lärling från yrkesskolan som ägde den och hade renoverat den. Bosse sålde sedermera Gileran till Sven Karlsson Nättraby. Sven flyttade till Stockholm (är numera avliden). Sven har en bror som vi ska försöka få kontakt med. Kanske han vet om det finns några foto och vem som blev den nye ägaren till Gileran efter Sven Karlsson. Var det möjligen Sven som sålde den till någon i Danmark medan han var i livet?. Bosse hade hört av Kuno, att det kördes sidvagnscross med en Gilera i Danmark och att det var den som Kuno hade kört.

 

Min efterlysning här på hemsidan har nu gett resultat.Nu 2009-05-05 Har jag fått kontakt med Jonas Fröjd som vet en del om 2 st. Gilera, dels den Kuno körde och kanske att den ena av dessa är den som varit i min ägo. Båda Gilerorna, en Saturno Piuma och en Saturnu Sport är hemtagna från Danmark av Jonas farfar och finns nu åter i Sverige. Närmare bestämt i Lund. 

Så här (mailar) skriver Jonas:Min farfar köpte i September 1975 två stycken Gilera Saturno i Danmark. Den ena var en Saturno Piuma tävlingsmaskin som körts av Kuno Johansson (som jag på Din hemsida ser att Du kände väl!), den andra var en Saturno Sport, alltså en landsvägsmodell. Båda finns kvar i min fars ägo. Racern använder såväl jag som min far relativt flitigt i historiska uppvisningskörningar. Landsvägsmaskinen är, även den, helt körbar.

Jag vet inte om Saturno Sport-maskinen skulle kunna vara samma exemplar som den Du en gång ägt? Eftersom det var ytterst få Gilera Saturno som kom till Sverige är detta inte omöjligt. Det faktum att min farfar hittade den i Danmark knyter ju också an till det Du nämnde på hemsidan.
Har Du möjligtvis något registreringsnummer på den Gilera Du ägde? Ram-/motornummer? Om Du har något mer foto på Din Gilera skulle det vara väldigt intressant att få lov att titta på! Självfallet kan jag skicka foton på maskinerna som de ser ut idag, om detta skulle vara av intresse!

Kanske blir det en ny mc-historia liknande den om BSA Road Rocketen. Följ den fortsatta Gilera-historien här.

Det som jag så här kan se på fotot är att framhjul och framskärm måste vara utbytta och jag hade soffa på min mc. Men den kan ju vara utbytt och ersatt med bönpall och sadel. För övrigt det är ju en Gilera Saturnu Sport och om det är den jag hade är ännu lite svårt att sia om. Tankemblemet är inte original.  Men visst, det kan det hända en hel del på 50 år med en mc som bytt ägare några gånger. (se och läs storyn om Rocketen) Men Gilerans historia är nästan lika spännande den också. Fortsättning följer givetvis här.

  Nedan visar jag de 2  foto som jag fått av Jonas Fröjd.

Saturno Sport landsvägsmodellen höger sida

  Saturno Sport landsvägsmodellen vänster sida.  Saturno Piuma är en trimmad version av Saturno Sport. Det är den som Kuno körde på Gelleråsen och blev 2:a den 10 juni 1956. Han körde även Gilera i sin sista tävling som var Djurgårdsloppet 1959.

 

>>>Tillbaka