Uppdat 2015-05-22      En båttur och fiskehistoria med  "Sillen" & Tage

Den historia jag här ska berätta för er utspann sig i slutet på maj 1964. Det var bestämt att vi skulle ut och fiska. Jag , Sillen och Tage. Sillen skulle få låna sin morbror Svens lille knubb med tändkulemotor som låg förtöjd på Hasslö horn. Sillen och jag bodde vi denna tid på Kyrkogatan 6 B och han hade en svart folkavagn -58:a som vi skulle åka i. Vi lastade in våra kastspö och gav oss iväg mot Nättraby där vi skulle ta upp Tage för så var det bestämt. När vi kom fram till Tage så kom han med ett bylte som såg ut som en ihoprullad filt under armen och ett kastspö i handen. Va é detta för något sa Sillen vi ska ju ut och fiska och inte campa för bövelen och då behöver man inte ta med sig några filtar. Ja, ja, ja sa Tage lugna dig lite det kan ju va bra och ha på sjön om det blir kallt. Kallt!!! ropade Sillen de é ju för fan mitt i sommaren och då blir det inte kallt. In med dina campinggrejor så vi kommer iväg nångång. Vi körde längst ut på Almö och parkerade folkan och gick mot bofästet på Almö där det byggdes en en bro till Hasslö och som snart skulle vara färdig. Hur ska vi komma över här, sa Tage? Bara lung sa Sillen, det ordnar jag. Jag känner några gubbar som jobbar med bron och dom har sina båtar här, ser du det Tage sa Sillen. Jag ska bara gå bort och snacka med dom, så kan dom nog ta oss över till Hasslö. Vi avvaktade och såg hur Sillen snackade med en gubbe och sen plötsligt böjade han vifta och skrek åt oss kom hit om ni ska med över nu. Det gick ju bra att komma över utan bron, bara man kände nå gubbe som jobbade där. Det var inte lång att gå till platsen där morfaderns knubb låg.  Det var en sån där liten en som man brukade se vid fisktorget förr i tiden. Vi lastade ombord våra fiskedon och Sillen sa du glömmer väl inte din "Snuttefilt". Typiskt Sillen han hittar alltid roliga och rätt ord vid rätt tillfällen. Tändkulan gick igång och vi la ut vid halvelva tiden och gick mot bryggan som ligger strax intill brofästet på Almö. Sillen stängde av motorn och sa nu driver vi längs Almö och kastar och drar upp alla gäddor som går här. Efter en stund stod Sillens spö i en båge och han sa, här ser ni grabbar hur man fiskar. En annan har ju liksom fisket i blodet och det har jag väl fått från min morbror. Är det därför dom kallar dig för Sillen sa Tage och gav igen lite för den där gliringen med "Snuttefilten!. Det var ingen gädda som Sillen fått utan han hade fastnat med sin krok i en gäddlina. Han drog in linan och vittjade den på 2 fina gäddor. Så sa Sillen, nu är det bra med fisket för min del. Plötsligt såg vi Tages spö stå som i en båge. Dra upp, dra upp skrek Sillen. Som vanligt sa Tage lugn, lungn bara lugn. Tage vevade på och sa det kanske är samma gäddlina. Men det var det inte, för det visade sig vara något otrolig som kom upp till vattenytan, en sjuttiofemma Explorer Vodka. Var tog du den sa Sillen och kasta de ut igen. Där kanske finns flera sa han som hade slutat att fiska och var nöjd med sina 2 gäddor. Nu förstod vi vad Tage hade haft i sin "Snuttefilt" och att han i smyg bundit på flaskan och i smyg släppt i den när vi vittjade gäddlinan. Nu kör jag igång maskinen sa Sillen, så kör vi ner till affären vid Almöbron och köper fläta och falukorv. För vi måste ju ha lite tilltugg till det Tage drog upp. Vi handlade de vi sagt och satte oss i båten och slog upp och käkade av den inhandlade flätan och falukorven och njöt av majsolen som sken i kapp med oss vid bryggan. Man ser affärshuset och kan skymta bryggan där vi satt. Hur det såg ut på den tiden när vi var där, det kan ni se på  nedanstående foto.  "Sillen" eller  "Affe" som han ibland kallas heter egentligen Alfred Nilsson och kärt barn har många namn. Hur han fått dessa namn får ni fråga honom om när ni träffar på honom. Tage Karlsson är den f.d. blomster & torghandlaren, en lugn typ och raka motsatsen till Sillen. På 50-talet körde Tage en Triumph Tiger 110:a

När korven och flätan var slut la vi ut och lämnade bryggan vid Almöbron. Sjuttifemman var väl till lite mer än till hälften urdrucken. Vi skulle ha lite till kvällen när vi skulle till Hasslös enda fik på den tiden. Vi lägger ut och kör mot Hasslö. Mitt emot ön Tummen som ligger utanför Tromtölandet, minns jag att vi stod och kissade på babordssidan som tur var. För det kom en snabbgående motorbåt och passerade oss på styrbordssidan med tjejer som tjoade, skrattade och viftade på oss. Vi viftade tillbaka vända mot land medan vi fortsatte vårt kissande. Under tiden hade tändkulan gått på tomgång men nu satte vi fart mot Hasslö. Det var bara det att motorn la av och vi drev mot Tromtölandet. Ta var sin åra och ro skrek Sillen. Annars hamnar vi på land bland stenarna och det vill ni väl inte sa han. Det var inga små åror på den båten som ni förstår och det fodrades en hel det kraft för att hantera dessa. Orken tog slut på roddarna och vi drev obönhörligt mot land.  Ni skymtar Tromtölandet där borta under molnen.

Jag tittade till Sillen i maskin och han slet som ett djur. Lite berusad och rödögd av fotogenen samt med rödblodiga knogar på grund av att det inte fanns något redigt handtag på svänghjulet när han skulle veva igång tändkulan. Det han hade att ta tag i var en bult som var iskruvad i svänghjulet där handtaget skulle suttit. Det krisade och vi var mycket nära land när äntligen kulan gick igång som tur va. Vi stävade än en gång mot Hasslö och hoppades nu att tändkulan skulle gå hela vägen till Sillens morbrors brygga där vi skulle lägga till. Det var ingen dålig fiskelycka sa Sillen, 2 gäddor och en sjutiofemma med lite kvar i, plus att vi kom till Hasslö igen. Det som var kvar i flaskan delade vi upp och senare mot kvällen gav vi oss av mot fiket. För min inre syn kan jag än i dag se Sillen när han tog ett hopp upp på ett bord och började stäppa och utföra en dans som ingen förut sett på Hasslö under allmänt jubel och Sillen var i högform. På väg hem till morbror Svens hus som han för övrigt köpt av Greven på Vambåsa för 4 000kr och där vi skulle kvarta, slog Sillen sig i slang med några fiskarkärringar och det var ett fräckt språk dom använde från båda hållen. Jag skrattade så tårarna rann över all den vokabulär dom använde sig av för att överträffa varandra. Jag kan här inte återge ett enda av de ord dom använde. Hur våga du slänga käft på det viset med dom sa jag till Sillen. Du, jag känner dom här fräcka fiskarkärringarna och dom går inte av för hackor. Fiskedagen var slut och den slutade med många goda skratt och ett minne för livet och man somnade in som en stock efter en så'n dag.

Hasslöbron blev färdig och invigdes den 6 november 1964.

Fick i dag den 22 maj ett mail från Tages dotter Katarina Jangenäs att Tage avled den 5 maj 2015.