Senast upp dat. 2017-03-15  Nr: 6 Min 2:dra BSA  som blev min favorit en BSA A 10 Road Rocket 650cc  årsmodell 1955 Regnr: K1846

 

      Rocketen lever!!!  Läs om dess fantastiska historia här.

 Det skulle vara intressant att veta om det finns flera mc-historier av detta slag från 1955 till nu 2017.

  Made in    Läs mina berättelse om min f.d.  BSA Road Rocket år 1955. Detta är en unik historia om en motorcykel som många gillar.

Jag sa en gång att jag skulle ha den uppspikad på vägen. Varför gjorde jag inte det? Jo, jag hade helt enkelt inte råd till det 1958.

  1. Rocketen i Mitt Liv  del 1 (motorraset)
  2. Rocketen  del 2 (hur det blev sedan)

  3. Rocketen del 3 Det är om allt på denna sida och hur MC:n ser ut nu 2010-05-15. All hittills känd data redovisas här plus de nyaste foto.

  4. Köp se  och läs  NOSTALGIA  Nr: 3  2012  info. nederst på denna sida,  en ytterligare komplettering av det som står denna sida

 

         .     Nu återställd i nyskick

Här står den på Ekeberg                                    Här ser ni min gamle Rocket och hur den ser ut nu efter en fin renovering av Martin Kaldner.

 Det är bara raketen på framskärmen som saknas på Martins Rocket.

 

Lite mera historik om denna mc:Förste ägare till denna mc var Ingemar Fredriksson (Ia). Han köpte den hos Fredrik Karlsson på Bredgatan i Karlskrona 1955.

Priset var 4.200:-kr. inkl. skatt  och registreringsavgift. När jag försökte spåra den i slutet på 80-talet kom jag till en f.d. ägare, en kille från Fjärdsjömåla.

Han sade att hade jag haft den kvar skulle du fått komma och tittat på den. Det var inte den upplysningen jag väntat mig. Nej kanske det sa han, men vad jag

vet är att mc:n gick i Göteborg och tyvärr var ombyggd till Shopper. Jag tappade då allt intresse för vidare forskning och eftersökning.  Nu förstår jag så här i

efterhand att denne kille från Fjärdsjömåla måste ha varit Lajos Vadaszi och han hade fel om allt detta. Att det är den mc jag ägde och skriver om här ska man

lätt kunna se på vevhushalvorna som jag blankpolerade efter min reparation. Eller så ser man det utvändigt på vänster vevhushalva, svetsfogen bör kunna ses.

Det är nu konstaterat att svetsfogen syns svagt, alla tvivel är därmed undanröjda och det är min gamle Rocket jag här skriver om på nytt).

 

Mer historia:Vid ett tillfälle mätte vi upp topphastigheten i Holmsjö och den klockades till 192 km/h. Den gjorde 90 km/h på ettans växel.

Nu plötsligt 2008 händer det. Rocketen visar sig och historien om Rocketen får nu en ny spännande fortsättning.

  

Här står den i Ulf Vesters garage i Gränna, en ful röd och misshandlad MC.

 Så här ser den inte ut som den jag hade haft.

 

 

 Ett renoveringsobjekt ser det ut som.

 

Fel var att den gick i Göteborg, fel var att den blivit en Shopper. Nedan redovisar jag den nu kända versionen  om var Rocketen tagit vägen och vad som

nu skiljer sig från den Rocket jag en gång ägde 1957-1958.

Jag har fått veta en hel del efter samtal med dåvarande ägaren Ulf Wester i Gränna. En utförligare redovisning finns nu  här.      

Den togs ur registret 4/7 1968 enl. pappren, ramen och tank har lackerats om med röd flake. Hastighetsmätare och signalhorn saknas och org. stötdämparna

bak är utbytta. Framskärmen är också utbytt och raketen saknas. Bensintankens emblem är utbytta och kommer från en Shooting Star, se tankemblem och

jämför med org. på foto nedan.  För övrigt skall den vara intakt enl. Ulf.

Jag kan nu presentera en komplett ägarlista på samtliga ägare från 1955-2008. Ulf har skickat foto på hur Rocketen ser ut i dag. Jag fick vänta med spänning

på mail från Ulf efter vår första kontakt, för mc:n har fått uppleva mycket med många ägare  efter det jag sålt den.

OBS! Registerhanteringen verkadeinte vara av någon högre klassvid senare delen av 50-talet.Varför är inte Blekinge Bil AB noterade som ägare på

registerkortet? Ägde dom den under för kort tid för att bli registrerade? Det var av den firman jag köpte Rocketen. Det har visat sig att det står fel årtal/dat. i

registerpappren på Arne Pettersson där står 1957 skall vara 1958, troligt är att han som skötte registerhanteringen inte hade någon 8:a på sin skrivmaskin 

Läs och se Rocketen del 1.

Jag svetsade vevhushalvan lördagen den 12/7-58, slipade och polerade vevhushalvorna på söndagen den 13/7. Under följande vecka plockade vi,

Albin Lindqvist och jag ihop motorn. Fredagen den 18/7 startade vi upp den och justerade ventilerna på lördagen. Kan det vara möjligt att vi fick ihop

Mc:n på så kort tid? Allt var möjligt på den tiden. Jag vet att jag körde till Degeberga söndagen den 20/7 och tittade på motocross och det var efter

renoveringen. Jag körde lite mer än 50 varsamma inkörningsmil efter renoveringen.

Turen in till stan lördagen den 26/7 och förbi Blekinge Bil AB visades var ödesdiger. På Landbrogatan utanför Blekinge Bil AB stod en gul  Hillman Minx

parkerad.  Den avgjorde att mitt öde med Rocketen tog slut denna lördag.  Att Arne Pettersson blev den nye ägaren efter mig berodde nog på att hans äldre

broder Nils Pettersson jobbade som bilförsäljare på Blekinge Bil AB. Bilfirman står inte som ägare mellan Arne och mig den 26/7 till den 31/7. 

Det var väl för kort tid för att registrera och så var det nog även den gången mellan Lajos och mig som köpare 10/5 1957.  Eller har registerhanteraren haft

kompledigt vid dessa 2 tillfällen? Det kan vi aldrig få reda på

 Som straff får jag ett dåligt foto på den Hillman Minx som jag svek Rocketen för.

 Se redov. registersidor

Man kan här lätt jämföra org. utseendet från år 1955 till nu, precis 55 år senare. Under dessa 55 år som gått sedan jag sist såg Rocketen har jag många gånger undrat var är du?

Hur har du det? Har du blivit Shopper och står någonstans i Göteborg? Har du gått till skrot eller har någon tagit han om dig och vårdat dig ömt? Tänk att efter alla dessa 55 år

fått veta nästanallt om denna mc.

2008-11-30 stod den i garaget hos Ulf. Men det blev inte länge? Det kom att bero på priset. Tyvärr det begärda priset blev för hög för mig för att jag åter ska

bli ägare till Rocketen. Fantastiskt var att priset hade stigit med 31.800:-kr. på 54 år. Den kommer att kräva en massa eget arbete, plus en ansenlig summa

pengar (ca.22 tkr) för att renovera den till org. skick. Det är inte alltid man kan uppfylla sina drömmar, men jag är glad över att ha fått se den på foto och får

väl trösta mig med det. Jag har just fått veta vem den nye ägaren blev och att jag kanske får en chans att se den i nyrenoverat skick någon gång i framtiden.

Vem den nye ägaren är.? Se ägarförteckning.

Det finns ännu några obesvarade frågor om denna mc.

Vem vet när framskärmen med Raketen byttes ut och varför? (krockad) Var finns emblemet nu? Vem lackade om Mc:n röd?

Det är några frågor som jag kanske kan få svar på nu när ägarförteckningen finns. Är motorn renoverad efter min reparation?

Jag vet nu att motorn är renoverad av Bengt-Åke Johansson, men vilket årtal ?

Har någon bytt ut originalmotorn. Svar nej. Det är originalmotorn som sitter i mc:n. Se foto på svetsskarv.

Den har varit krockad fram. Framskärmen , framgaffel, lyckta och styre blev då utbytta och hastighetsmätaren borttagen.

Klart är att Rocketen jag hade i min ägo är den nu Martin har i sin ägo.  Jag kan nu leva utan denna mc när jag vet att den kom i goda händer och så nära att

jag ibland kan åka och titta till den och följa renoveringen.

På några av mina frågor har jag redan fått svar och säkert får jag flera framöver av Martin den nye Rocketägaren och det känns bra.

Förste och tredje ägaren har nu varit och tittat och provsuttit Rocketen vilket ni kan se i fotogalleriet nedan. Vi konstaterade att i det skick som Rocketen nu

befann sig var våra känslor för den inte så starka som vi föreställt oss. Men när den nu blir renoverad återkommer säkert känslorna för denna en gång så

fina MC.  IA (förste äg.) & jag ser fram emot nästa tur till Torsås och förhoppningsvis är den då 2010 i nyskick igen.

 

FAKTA & teknisk data.

 

Motortyp: Luftkyld parallelltwin med stötstänger. Separat motor och växellåda.  Cylindervolym: 646 cc t.v.
Borr x slag: 70 x 84 mm.
Kompression: 8:1
Effekt: 40 hk/6.000 rpm.
Bränslesystem: Amal Monobloc.
Tändsystem: Magnet, brytare.
Smörjsystem: Torrsump.
Transmission: 4-växlad låda, våt flerskivig koppling, kedja.
Elsystem: Lucas 6V, plusjord.
Fjädring: Fram: teleskopgaffel. Bak: svingarm med dubbla stötdämpare.
Däck: Fram: Avon 3.25-19. Bak: Avon 3.50-19.
Fälgar: Fram: Dunlop 19". Bak: Dunlop 19".
Bromsar: Fram: enkelverkande 7" trumma. Bak: enkelverkande 7" trumma.
Hjulbas: 1.422 mm
Sitthöjd: 760 mm.
Vikt torr: 190 kg.
Tankrymd: 18 lit. Färg:Silver,krom,svart.

Toppfart: 192 km/h ?
Made in England.
Rikt pris:3.805:-kr. (1955)

Fotogalleri över denna BSA Road Rocket från 1955 till nu 2010-04-04 i färdigt skick.

 

 

 IA Förste ägare utanför Skara Domkyrka på semester år 1955.  K1846 fotot tog jag 1957.

                                                                                                                                      Jag som skulle haft denna uppspikad på väggen.

  Foto från Ekeberg 1957.

 Lägg märke till Raketemblemet på framskärmen, ovanligt på mc.

 Här provkör Martin före köpet.

 Ulf & Martin har lastat.

 Köpet är klart och  Rocketen klar för av färd mot Torsås.

 Förste ägaren IA nu bredvid Rocketen på lyftbordet.

  Man kan här se svetsskarven vilket bekräftar att det är den motor och vänster vevhushalva som jag svetsade.

.  Calle och IA provsitter efter 52 år. Ni ser 2 glada f.d. Rocketägare den förste & den tredje.

 

  Nu på hjul. Renoveringen har börjat.

 Här har det kommit på lite mera prylar. Lyckta , oljetank och verktygsbehållare.

 

 

 

 

 

 Ni ser att renoveringen fortgår och den ska vara färdig till Påsk.  Motor & avgasrör monterade och det ser ut som om Martin blir klar med den till Påsk.
 
 

  Martin är i full gång och snart kan han visa upp det färdiga resultatet.

 Här kan ni nu se att Rocketen är färdigrenoverad

  

Det är bara att gratulera Martin till ett fint jobb och en fin MC.
 

 

 

 

 Foto: Roland Bonnier 4 foto.

Här står den utställd på mässan i Jönköping den 4 april 2011. 

Oj! va fin den är och vad den blänker.                                                    Här står pristagaren   

Den fick första pris på Elmiautställningen i Jönköping i klassen Old Classic Bike, vilket jag inte är förvånad över och den var väl värd detta pris. Andra priset gick också till Torsås och Martins BSA Lightning Clubman. Grattis Martin till dessa 2 pris.

 Här står drömmen                                                                     

                       Ägarförteckning från år 1955 till 2008

(ägare som haft den oreg. är ännu inte kända, listan är under arbete)

   Något slarvigt förd  registerhandling

                               

 

En registerhandling utfärdad av Länsstyrelsen i Karlskrona.
Stämpelåren kan man följa från  år 1955 till 1967.

 

 

Namn                                  Inköps- år- datum  Postadress / Ort                   Inköpspris  Förs.bolag  Nuv. bostadsort  

  1. Ingemar "IA" Karlsson (nu Fredriksson) 1955 13/4        Karlskrona                                          4.200:-       2/4-55 Trafik      Karlskrona

  2. K-na Bilförmedling  R.von Dahn                1955 3/11        Karlskrona                                            ----            16/11-55 Fylgia Tf  f.a. upphört

  3. Lajos Vadaszi        (avliden 1990)               1956 26/3        Krokebro / Lyckeby                         okänt            ?                                 ----

  4. Blekinge Bil AB  (finns ej not. i register)  1957  5/5          Karlskrona                                           ----           15/4-57 Skåne f.a.upphört

  5. Carl Carlsson                                                    1957  10/5        Gullberna /  Karlskrona                  3.200:-       Folksam ?            Lyckeby

  6. Arne Pettersson  (årtal/dat. reviderat)    1958 31/8         Ronneby (i reg. står fel årtal/dat) okänt     22/9-58, 25/9-58 Skåne                   

  7. Ivar Olsson                                                        1958  17/12      Kuggeboda / Listerby                       okänt        Skåne                    Listerby

  8. Folkes Bilverkstad                                           1960 27/4         Ronneby                                                 ----           Skåne                    f.a. upphört  

  9. Bengt-Åke Johansson (Viking)                    1960 25/7          Ronneby                                               okänt       14/7-60 Holmia   Johannishus

  10. Kenneth Harrysson                                        1964 27/10        Kallinge                                                okänt        24/10-64 Hansa  Kallinge ?

  11. Lars  "Pålle"  Pålsson  (avliden 2004)       1966 25/6          Kallinge                                                okänt        24/6-66 Holmia      ----                         

  12. Hans Håkansson                                            1967 30/9          Leråkra / Johannishus                      okänt       okänd

  13. Avställd  utförd ur reg.  1968  4/7              21/11-67   utr. 17/6-68                                                    ---             ---                            ---

  14. Här har det uppstått ett glapp i                        ?                            ?                                                         ---             ---                            ---

  15.  ägarförteckningen under några år.                 ?                            ?                                                         ---             ---                            ---

  16. Vilka mer än Ulf  har ägt den oregistrerade Rocketen ? Under åren 1968 -2008?                    ---              ---                            ---

  17. Någon finne på sydsidan av Vättern?           ?                        ?                                                                           ---                            ---                                 

  18. Ulf Vester  tid. ägare,  mc:n är oreg.       2008 i  nov.        Hövik                                               Jag gissar 10-11 tkr ?                  Gränna

  19. Ny ägare Martin Kaldner 2008 27/12 Torsås

       

IA och jag tog en tur till Torsås och har provsuttit se foto. Historien fortsätter nu och jag har blivit lovad att få följa renoveringen.

Martin vilar inte på hanen han har redan skaffat många nya delar till renoveringen.

2010-10-12 Då jag senast pratade med Martin sa han att Rocketen står nu på hjulen och det är nu motorrenoveringen som återstår. Till våren 2010 räknar Martin med att den ska vara körklar och att den då är i nyskick, ja t.o.m. bättre.

2009-10-18 Hej Calle!
Jag skickar över en bild till dig på Road Rocketen som nu är på hjul. Jag lackade tanken i helgen, för övrigt håller jag på med motorn som jag har fått tag i de mesta dåliga delarna till, det fattas bara ett par vevstakar. Men det ska nog lösa sig.

2010-01-17  Hej Calle!    Renoveringen är i full gång. Jag fick dock ett litet bakslag när jag efter 2 svetsförsök upptäckte att höger vevhushalva inte går att använda, den har varit med om en del. Men jag hittade ett vevhus hos en kille i Skåne som jag hämtade igår. Det visade sig att detta vevhus inte heller var helt bra, det hade 2 st. sprickor men som tur var så gick det att laga dem och det har jag gjort idag. För övrigt så har jag monterat en hel del prylar sen senaste bilden. T.ex. Verktygslåda, Oljetank, batterihållare, skylthållare + baklykta, strålkastare, Hastighetsmätare och varvräknare, växellåda, framskärm och elsystem. Jag har anmält cykeln till Custom motor show på Elmia i påskhelgen så det gäller att den blir färdig till dess!  (Calle säger att allt utom raketen på framskärmen blir nog klart)                                                                          

2010-03-09  Nu börjar det hända saker med raketen. Motorn är i stort sett färdig, det nya avgassystemet är inpassat och klart. Nu återstår det lite vajrar och annat småplock så tidsplanen till påsk verkar hålla. Förresten så är ursprungskontrollen beviljad av transportstyrelsen.

Vänlig hälsning/Best regards   Martin Kaldner

Jag vill här gratulera Martin till det slutliga resultatet och önskar honom lycka till. Och visst blir jag lite avundsjuk.

Hjärtliga hälsningar och en "Glad Påsk"  i Jönköping från /Calle 3:dje ägaren

 

Nu har jag varit i Torsås den 13 juni 2010 och suttit på den färdiga Rocketen. Se nedanstående 4 foto

 I nyskick fast finare

 Tänk att det gått 53 år sedan man körde den här.

Eller rättare sagt en del av den för mycker är ersatt med nya delar. Orginalet hade ingen vit rand runt sadelkanten och det saknas en raket på framskärmen.

 Den har fått en ny tank

 Efter en totalrenovering blev den så här fin.

För fotograferingen svarade Madde och jag med min kamera Nikon COOLPIX S220/S225

Det är 54 år sedan Rocketen var på Knutteberget senast. foto: Sten Mattisson

Men nu är den här igen som synes med förste & tredje ägaren, otroligt men sant.

  En provsittning med mycket känsla efter så många år.

Nedan ser ni 3 ägare till denna MC poserar bakom den. Calle, Ingemar och Martin i ett ganska unikt foto från 2011-04-28.

 54 år sedan Calle körde upp denna på Berget.

Den har nu fått Racketen på framskärmen igen. Här är den på Berget i originalskick.

Detta foto måste vara Happy End på denna fantstiska MC-historia om en BSA Road Rocket 1955 års modell som nu fått ett nytt liv. 

Färdigrenoverad. Senaste foto nu med Racketen monterad på framskärmen. 2013-08-20 från en tisdagsträff.

NOSTALGIA Nr: 3 2012 se sid. 50, 51, 52, 53 Raketen från BSA- Läs om Martins renovering.

>>>Tillbaka