Uppdat 2017-08-10 Foto på platser i Sverige vi besökt genom åren.

Foto från vår Hollandsresa kan ni se på Bildspelssidan.

Resmålen har varit: Några platser i Sverige. Utrikes: Bornholm, Mallorca, Teneriffa, Toscana, Alsace, Holland.

Vid  ett västkustbesök tog vi en sväng om

Handelsaman Flinks handelsbod  omskriven i en känd visa av Evert Taube. Caroline & jag står på trappan till affären.

Caroline med Blå Jungfrun i bakgrunden

Här gör vi ett besök i Västervik & Gränsö

Västervik  Gränsö kanal                                    Fin Skärgård  med många badställen och små broar mellan öarna.

Några foto från våra Ölandsbesök  och Dagnys skolväg

Ett kanonfoto från besöket vid Långe Jan    Inga kungligheter hemma vid vårt besök.

Madde bjöd mig till Öland på min 75:te födelsedag den 25 september 2009.

Det var sent när vi körde hem över bron efter en fin dag.

Här är länken: till mitt 80-årsfirande i Borgholm 2014-09-25

Här är sommarfoto från 2 dagar på Norra Öland 2012

Dagnys skolväg till  fyren  en bra bit att gå        Sista biten och snart framme                        Inte  så långt kvar till  Högby fyr

Fyren och skolvägen som Dagny pratat så mycket om. Nu är jag här för andra gången, Förra gången vi var här var Dagny med. Då var det konstutställning här och Dagny pratade med konstnären Stephan Lund som hon kännde sen förr.

Nu är man här igen (se tidigare foto)               Madde framför Kungens blommor             Här var vår bostad för en natt

Madde ska åka in i trollskogen                              I väntan på perrongen                      En sån här måste man ha för att få åka

Det var en museijärnväg och det ordinarie ångloket var sönder så det kom ett litet disellok som skulle dra oss istället.

Vi gör ett besök på Hanö för första gången

Bönsäcken och ryggsäcken på Hanö                                     Utsikt över havet                                            Här har vi fyren på Hanö

Man kan skymta Hanö  i horisonten     Båten som tog oss fram & åter

Lysekil - Gullholma - Hermansö på Västkusten

Vi väntar på båten med allt bagage                        Christer har bokat in oss genom HSB                                  Köksmästaren blandar nog till en drink.

Mycket båtar av alla de slag och i många prisklasser.       Vi går runt och tittar. Madde fotar.                Idyller och många fotoobjekt

Vi är högst uppe på ön                                           Madde bland bergknallarna                                       Kvällsmys med vin & räkor

Vi har beställt räkmackor och öl                               Smaskens nere vid hamnen och man får vakta             Här sitter en och väntar på resterna

Det blev inte mycket dom lämnade                             Västkustens bergknallar i fint segel-väder                   Det seglas mycket här som ni ser

Dom som inte seglar promenerar mellan små stugor.

Vårt besök i Lidköping & Ronnums Herrgård 2005

Torget i Lidköping

Ronnums Herrgård                                          Madde i Lyxsviten                                Annexet

Nu ska vi vidare till ett vandrarhem som ska vara en idyll med något mindre lyx.

Mys med ljus och vi lämnar lyxen.

Jag ska ta ett foto genom fönstret Så här blev det

Vandrarhemets lyx sänktes en aning men fint invändigt var det. Se foto nedan.

Madde vid sminkbordet och tyll runt spegeln, den enda lyxen här.

Besök 2005 i Lilla Edet och Trollhätte kanal & ett nytt besök 2014-08-06 i tre dagar.

Jjag och Maddes morbror Nisse "Lobben" Wehlin (89) väntar på ett fartyg som ska gå genom kanalen en aning trångt i kanalen. (Nisse nu 98 år).

STOC PETREA sjösatt 2004 är igenom                         2005 På väg till nästa sluss                             Samma syn 2014 fast i Trollhättan.

Alice är det största fartyget som trafikerar kanalen & Vänern.

Det blir nog kaffe här hos Maddes moster Lizzie.

Madde & jag ska ta en tur på Trollhätte-kanal med MS Kung Sverker. Nu 2014 heter båten som vi fick gratisfika på Elfkungen.

Madde står och väntar på bron                               Här ligger turistfartyget och väntar på oss            Nu bär det av med en tur på kanalen

Madde på kanalen (OBS! ej kanelen)                    Nu öppnar dom järnvägsbron för henne                            Passagen gick ju bra

Vi fick samsas med semesterseglarna.                                                                    Vi såg att en del hade dåligt sjömanssätt och hade svårt att dela på utrymmet. Några trängde sig före och ville komma först.

Slussporten är öppen nu ska vi in och trängas med semmesterseglarna.  Nu har vi blivit utsläppta.   Dessa fighters lämnar vi bakom oss.

Djungeln lag gäller även på kanalen det gäller att komma först till nästa sluss.

Jag har sammanställt några foto här från vår senaste resa och 3 dagar i Lilla Edet 2014-08-06,07,08.

Annledningen till vårt besök denna gång är att hälsa på Maddes kusin Kerstin & morbror Nils Wehlin (98) i Lilla Edet. Vi ska till Trollhättan och kolla när slussportarna öppnas och 30000 liter vatten i min. forsar fram. Vi ska även göra ett besök i Vännersborg.

På väg mot Lilla Edet med hjälp av vår GPS.

Detta är vår första långtripp med vår nya bil en Suzuki Swift årsm. 2007 och här är vi på väg genom Småland. Min mobilkameran tar bra foto som synes.

Vi är framme & Kerstin har mött upp.

Bild Vin och Pizza på balkongen hos Kerstin satt fint efter resan upp till Lilla Edet.

Kerstins skolkamrat hade hand om serveringen ombord på Elfkungen och bjöd oss ombord på kaffe med kaka.

Mobilfoto 2014 i aug.

Vi fikar hos Nisse, Kerstin, Madde.Bild Madde och Nisse samtalar om hur det var förr.

Madde kollar den nya bron som inte fanns vid vårt förra besök här.

Kraftstationen & här går laxarna.

Bakom Göta Älvbron är det fiskevatten.

Calle vid Strömslussen.                                                                         Nisse bjöd på Kinarestaurang & Calle kollar menyn.

Kerstin & Terese kollar menyn

Restaurangbesöket är över. Här rullatorrace hem.

Slussöppningen i Trollhättan 30000 lit. vatten forsar här ner vid öppningen av dammluckorna.

Här väntar vi på portöppningen                             Här kommer vattnet som möts från två slussportar.

Bild Här möter den 3:dje porten till hö. Bild

Här har det passerat under bron.

Nu ska vi till Vänersborg och Skräklan, fika och titta på statyn Birger Sjöberg och Frida.

Kerstin & Madde vid Vänern.

Det är Hunneberg man ser i bakgrunden

Vid vår hemresa stannade vi i Rydaholm och tittade på Bil & leksaksmuseumet och tog några foto.

Här var det Bilgodis.                      Näst längst upp står en fin MG 1957 som jag gärna hade varit ägare till.

Austin Seven 1934

En fin årgång och vi är lika gamla.

MC-godis fanns det också.

Denna Norton i TT-utförande är en klassiker bland dessa racermaskiner. Kördes både i 350 & 500cc klassen.

Madde framför kapellporten.

Ett litet fint kapell med en liten piporgel. Här kan man viga sig om man vill och känner för det. Kapellet är ett mysigt hemmabygge.

Minisemester från Vitemölla, Kivik & Stenshuvud. 2012-08-22

Stranden i Vitemölla
 Underbart väder för "Gäss" sjunger Östen Warnebring (favoritlåt).

Här stranden vid Stenshuvud

Ta mej till "Havet" vid Österlen.

När vi kom upp till parkeringen hade dom tagit vår bil och ställt dit denna Ferrari från Poskodlotteriet till Madde.

Grattis på födelsedagen stod det på en lapp. Hon fyllde fredagen den 24 aug. Så ser den ut där man sitter och rattar denna bil.

2014-08-29. Nedan en serie foto från 2014-års tripp.           En måsteresa varje år i augusti om möjligt. I år blev den något sen.

Tosteberga hamn och i bakgrunden skymtar Ryssbergen. Brösarp är nästa delmål.

Ett besök hos Jan Öjvind Swahn på Brinkehem ett äldreboende i Brösarp. Far Sven-Öjvind har skulpterat sin fru Anna som ung & mössan är från en resa dom gjorde till Italien. Jag & Jan Öjvind hade en trevlig pratstund där vi utbytte en del historier. Vid mitt nästa besök lovade jag att ta med rågskorpor till Jan. (länk: SÖS skolklass)

Stenshuvuds Nationalpark och den fina stranden där.

Vägen ner till stranden.

I Nationalparkens museum & turistinfo. & i centralens tak på Stenshuvud hänger denna stora fladdermus.

Ödestrand i sena augusti.

Denna vy har jag fotat många gånger och jag ska se om jag hittar ett foto från tidigare besök här.

Vi avslutade vår Skåneresa denna gång med en bit mat i Åhus på "Pråmen 2003".

Lite foto från Laholm 2017-07-24,27   Det blev lite foto från vårt besök.

<<<Tillbaka                   Se även sidan: Reselänkar med andra platser jag & vi besökt  klicka