Ny uppdat. 2017-04-04  Det är nu  över 9 år sedan Kuno gick bort (3 april) men minnet av honom lever forever.

 

Sida 2.     Tävlingsåren från 1947 - 1959 - Lite Tävlingshistorik

Kuno körde 1947 sitt första tävlingslopp på gräsbana (Scramble= Motocross numera) som junior och vann *Wendesloppet på A3:s övningsfält i Åsum i SMK Kristianstads regi.*(se nederst på denna sida) Därefter blev det en hel del olika tävlingar i motocross och TT på de flesta tävlingsbanorna runt om i Europa på 50-talet. Bland annat har Kuno kört de välkända TT-loppen i Hedemora, Juneloppet i Jönköping, Skåneloppet i Kristianstad, Väskustloppet i Falkenberg, Kanonloppet i Karlskoga, Blekingeloppet i Holmsjö-Karlskrona, som då var hemmabana. Gardemoen i Norge med  en 2:dra placering. I Finland Åboloppet som kördes i Tammerfors och Djurgårdsloppet i Helsingfors. Kunos sista tävling var Djurgårdsloppet 1959 på en röd Gilera. Första Djurgårdsloppet kördes 1932 i centrum av Helsingfors det var Finlands största motortävling, med ett publikrekord på 82.597 betalande åskådare år 1958.

  • Kuno Årets Motorman 1953

  Kuno mottager här priset av tävlingsledaren för Djurgårdsloppet på restaurang Fiskartorpet  i Helsingfors 1959. Pokalen är för segern i 500cc klassen på en Gilera. (Kuno bär sorgband för pappa Oskar som precis avlidit)

GP-loppen i TT.  Skåneloppet 1953

Resultat 350cc TT (20 varv)

  1. Siegfried Wünche        DKW       Tyskland                 1.01,04,1

  2. Geoffrey Monty            GMS        England                   1.01,20,9

  3. Kuno Johansson            AJS          Karlskrona MK     1.02,02,4

GP-loppen i TT.  Skåneloppet 1954.

   Närmast Kuno Johansson, Alvar Strandberg och Ulf Gate. En leende Kuno väntar på starten i Sveriges Grand Prix 1954. Han kör här på en BSA Gold Star. Fotot ovan fanns med på fotoutställningen om Råbelövsbanan. Se detta foto på tavlan nederst på sidan om Råbelövsbanan.

Resultat Skåneloppet 500cc Seniorer TT

  1. Hans Bartl             Tyskland                BMW     

  2. J. A. Storr                England                  Norton  

  3. Sven Andersson   Arvika MK            Norton

  4. Kuno Johansson   Karlskrona MK    BSA

Ulf Gate som kom på en 20:de plats. Han har tipsat mig om en bra bok av Martin Strömberg  Boken heter "Det var tider det" (432 sid.). Den går bra att låna den på Biblioteket vilket jag har gjort.  I en serie av Äventyrens Sport har M. Strömberg även get ut ENTUSIASMENS TID (rekommenderas)

Resultat Kanonloppet 3 okt. 1954 i Karlskoga 500cc Seniorer TT

  1. Kuno Johansson   Karlskrona MK      BSA

  2. Sven Andersson   Arvika MK                Norton

  3. Olle Nygren           SMK Stockholm     Matcheless

  4. Ulf Gate                   Wäxjö MS                  Norton

Resultat 350cc Seniorer TT

  1. Olle Nygren            SMK Stockholm     AJS

  2. Sven Andersson   Arvika MK                 Norton

  3. Kuno Johansson   Karlskrona MK       BSA

  •  GP-tävlingar på många olika banor

  Kuno och Varg-Olle lastar ombord sina mc på färjan till Helsingfors 1952. Kuno sin Triumph 500 cc och "Varg-Olle" sin Norton 500 cc. Olles mek. Derek Ellis övervakar och lättar lite på kapellet.

Resultat Djurgårdsloppet 1952 klass C 500cc (25 varv).    (Varg-Olle bröt båda sina lopp).

  1. A .J. Dudley Ward, Triumph,     England,   28.23,4

  2. Raine Lampinen, Triumph,        Finland     28.31,6

  3. Kuno Johansson, Triumph,         Sverige      28.58,7

 Det var denna Triumph GP Kuno körde med.

 Djurgårdsloppet 1956-05-10      Resultat 500cc (25 varv).

  1. Kuno Johansson       Gilera               Sverige

  2. Ernst  Hiller                 Matcheless     Tyskland

  3. Esko Lahti                   Norton              Finland

  4. Leon Martin               Gilera                 Belgien

  5. Olle Nygren                Matcheless      Sverige

Resultat Djurgårdsloppet 350cc  (25 varv).

  1. Keith Campbell        Norton                Australien

  2. Kuno Johansson     AJS                        Sverige

  3. Olle Nygren              AJS                        Sverige

Kunos MC-stövlar och Djurgårdsloppet i Helsingfors

Vid en av tävlingarna i Finland förärades Kuno ett par MC-stövlar utav den kände lättviktsboxaren * Elis Ask f. 1926-04-01 d.2003-03-12. (Finsk, Nordisk och Europamästare) som han tillverkat själv. Måtten var tagna året innan och Kuno hade fortfarande dessa på sig när vi är ute och åkte. Vilka kvalite'ts-stövlar Elis mäster-boxaren kunde göra. Elis var mycket omskriven i sporttidningen Recordmagasinet. Dessa handgjorda stövlar och Kunos tävlingsställ har överlämnats till Förlags AB Albinsson & Sjöbergs. Meningen är att man framöver skall kunna få se dom  i någon monter  i deras utställningslokaler. Men viktigast är att dom finns på ett foto här. Hit kom dom på ettårsdagen sedan Kuno avled och det känns rätt och hedrande på något sätt att kunna visa dom här nu.

  Här ser ni nu foto på de omtalade stövlarna. Foto: Carl Carlsson

* Elis Ask körde i Pyynikki TT (Tammerfors) eller Tampere på finska, med en AJS /R och kom i mål  -faktisk. Det var efter att han  förlorat någon viktig boxningsmatch, då ville han göra något annat. Han efter-anmälde sig till tävlingarna och snackade till sig en plats på startlinjen. Det var nog både första och sista tävlingen för honom. Händelsen har jag fått av Christer Alm från Isnäs Finland.

 Jag har av Christer Alm just fått i min hand boken Megafonitis. Ett eko från tävlingsbanan skriven av Christer . Denna bok på 151 välskrivna sidor berör Christers tävlingar på mc i Finland och hans stora intresse för motorcyklar. I boken har han redogjort för hur  Elis Ask och hans märkliga tävlingsdebut gick till, givetvis finns fotot på Kunos stövlar med i boken. Han har även skrivit om sin egen som tävlingsdebut som blev något fördröjd med strejkande transportfordon (VW Kleinbuss) och även licens och mc. Christer har tävlat aktivt i 18 år.       I boken finns många fina MC-foto från bl. a. nostalgitävlingar i Finland.

 Bokomslaget med Christer Alm från Isnäs i Finland.

Bland alla tävlingsbanor som Kuno kört på kan nämnas: Isle of Man på Irland, Nunburg Ring i Tyskland, Brasiliens TT våren 1954 i Sau Paulo, 18 nationer deltog med Englands främste TT-åkare genom tiderna Geoff Duke, övriga kända deltagare Ray Amm, Mazetti, Reg. Armstrong,  Ken T Kavanagh. Kuno körde dessutom en hel del motocross på de flesta banor i Sverige men även i Europa som Danmark, Belgien, Italien, Frankrike, England, Holland, Luxemburg, Tyskland.

Resultat TT 500 cc (30varv)

  1. Kuno Johansson      Triumph        Karlskrona MK         36.34,0

  2. Olle Nygren              Norton           Norrköping                36.40,4

  3. Stig Pettersson        Triumph        Uppsala                       37.30,9

  4. F. O. Fägerström     Triumph        Hässleholm                37.33,0

  5. Ingemar Larsson    Triumph        Borås                            29 varv

  Resultat 500cc Seniorer internationellt (25 varv).

  1. Keith Campbell      Norton           Australien

  2. Kuno Johansson     Gilera             Sölvesborg MK

  3. Bob Matthews        Norton           England

  4. John Storr                 Norton           England

  5. Valle Lundberg      Norton           Tibro MK

  6. Ulf Gate                     Norton           Växjö MS    

  • Svensk i Engelska TT(utdrag från tidning)

Kuno  Johansson har i dagarna fått en inbjudan genom Svemo att deltaga i TT-loppet på Isle of Man, en inbjudan som med all tydlighet pekar på att även utlänningarna lagt märke till hans förmåga som TT-förare. Med denna inbjudan har väl Kuno nått ett efterlängtat mål och fått ett gott betyg på sitt kunnande inom motorsporten, och man får väl anta att han med uppsträckta händer tar emot  erbjudandet. Maskinvalet är det inget besvär med för enligt vad som meddelats, kommer Triumph-fabriken att ställa ett exemplar av en serie på fem nya cyklar till hans förfogande. Dessa maskiner bromsa hela 52 hk. på alkoholbränsle. Två av dem skall exporteras till USA, en till Sverige och en till Holland eller Belgien och den femte blir kvar i England. I 350-klassen har Kuno ännu inte gjort sitt val, men anbuden lär vara många. En maskin , som bör ligga bra till , är väl tyskarnas ettriga 350 DKW, som gjorde rent hus i årets Skånelopp. Denna maskin bör passa Kuno särskilt bra. Hur som helst årets TT-lopp på Isle of Man med Kuno som deltagare ger oss anledning följa den svenske vikingens insatser i hård kamp mot Världseliten av TT förare. År 1953  Junior 350cc TT klassen körde Kuno en AJS och kom på en 39:de plats. Etta Ray Amm och tvåa Ken T Kavanagh båda  på Norton. 

  Svenskarna och Kuno på Isle of Man. 

Kuno är en av alla de svenskar som tävlat på Isle of Man
1953 körde han för Sölvesborgs MK. (Nu på 2000-talet är det bara japanska MC som körs här)
Han grenslade en Triumph GT 500 cc så länge den höll. Den fladdrade oroväckande de två varv han körde och fick tyvärr bryta på grund av oljeläckage. GP maskinen var en vanlig Tiger 100 C. Skillnaden består mest i att GP-motorn sätts ihop noggrannare, men det hjälpte tyvärr inte. Triumph-"Gubbarna" hade t.o.m. sagt till Kuno att köra ett annat märke.
Det gick bättre i juniorklassen, där körde han på en lånad AJS 7R årsm. 1949 som höll hela tävlingen och det blev en 39:de plats. Inte alls dåligt bland 77 startande. Kuno fick för detta en bronsreplika med sig hem. (att komma in på 6/5-delar av segrarens tid).

  1.   1:a   Ray Amm på tiden 2:55.05.0 snittspeed  90,52

  2.   2:a   Ken T Kavanagh    2:5514.6        --"--          90,44

  3. 39:a  Kuno Johansson     3:22.04.0      --"--           78,34

TT 1953 Junior TT Results Isle of Man.  I Senior 500cc loppet bröt 41 st och 36 fullföljde.

TT 53 Junior TT        
Posn No Competitor Machine Time Speed
39 plats 0 Kuno Johansson AJS 350 3:22.04.0. 78.34/h
TT 53                           Senior TT Competitor Machine Time Speed
DNF= Dont not finish 0 Kuno Johansson Triumph GP 0 0

  Nr:14 Trajan som inte höll.

Joe Dunlop är Isle of Man.  Joe Dunlop var en legend på Isle of Man. Han vann 26 lopp på Ön. År 2000 omkom han i Estland vid en tävling där. I värstingklassen. Formula 1 har John McGuiness högsta uppmäta genomsnittsfart på sin Yamaha R1 205,43km/h!  Högsta uppmätta hastighet är nu 305 km/h. Ett varv runt banan är 6 mil.

 Kör Gilera 1956 Kuno blev bjuden till fabriken i Italien Arcore  för att provköra för Gilera. En maskin och testbana stod      till förfogande och detta passade Kuno. Erbjudandet att under några tävlingar vara fabriksförare för Gilera godkändes. Gileran Kuno körde kunde ses vid       mc-mässan hos Oves Motor i Olofström den 3-4 febr. 2001. (Kunos sista tävling som aktiv var Djugårdsloppet 1959 i Helsingfors på en röd Gilera)

Motorcirkusen som aldrig blev av. (för vilka är detta en nyhet?) 

Om Oskar och farbror Ivars  planer för Kuno gått i lås när han slutar tävla. Då hade här stått historien om när Kuno började köra på väggarna precis så som den kände motorcykelåkaren William Arne. Oskar och Ivar hade fått erbjudande om att köpa en tunna (Motorcirkus) för detta ändamål och meningen var att den skulle stått stationär  på Sommarlust i Kristanstad . Kuno skulle inte behöva fara land och rike runt för att visa upp sig. Men som ni förstår blev det aldrig någon tunna och inget åkande på väggarna för Kuno och på Sommarlust nöjde vi oss med att köra Radiobilar istället och det räckte gott.

Nostalgil & Uppvisningsloppen - Råbelövsbanan i Kristianstad-MC-veteraner visar upp sig.               

Kristianstads Nostalgilopp 1968. Det blev några nostalgilopp på senare tid bl. a. i Kristianstad -68 och -91 samt i Holmsjö -93.

  Kuno körde loppet på sin gamla AJS 350cc som han fått låna av Ove Johansson (Oves Motor). Här på väg efter loppet för att återlämna AJS:en. År 2002 körde Kuno det sista nostalgiloppet på en lånad

 Kuno har kört denna Piuma bl.a. på Gelleråsen. När Kuno körde Gileran var det utan den kåpa som syns på fotot.

  Kuno poserar här med Roland Fröjd, hans far Karl-Erik köpte denna Gilera Saturno Piuma 1973 av dansken Kurt Liljekvist och renoverade upp den. Detta foto är efter ett Nostalgi & uppvisningslopp i Kristianstad år 1995. Foto: Privat ägo.

Fotoutställning om Råbelövsbanan 9/6-10/9 2001
2001-06-06 Var Kuno inbjuden till Kristianstads MC Veteraner i Nosaby gamla skola. Jag blev erbjuden att följa med på en ny tur till Nosaby som stöd och bisittare och tackade givetvis ja till detta erbjudande. Så vi sadlade våra MC och körde ner till Nosaby i fint septemberväder.
Det blev mycket nostalgiprat under ett par timmar i lättsam form med många trevliga veteraner, ett härligt gäng Skånepågar. Det märktes att vi var bröder. Danskar en gång i tiden menar jag. Klubben bjöd på kaffe och tårta, fixat av Sven Bjärlestam som verkade vara den  som höll i en del trådar i klubben. Han verkar vara en hyvens kille med många järn i elden.

Vi blev inbjudna att delta och att visa upp våra maskiner i samband med film och vernissage om Råbelövsbanan. Fotoutställningen visades på Järnvägsmuseet i Kristianstad. Lördagen den 6/9 var vi där. Var det mc-väder hade vi lovat att komma. Det blev MC-väder och vi kom. Se foto 

 Kuno poserar bredvid alla foto om Råbelövsbanan.

 Min Virago utanför Järnvägsmuseumet parkerad bland veteranerna.

Livet som en glad "Pensionär"
   Kuno och Sven "Stickeboda" Svensson.  Uppvisning av lite olika slag. Här på Karlskronas Idrottsplats tillsammans med Sven "Stickeboda" Svensson
. "Stickeboda" stil going strong. I bakgrunden femkamparen Lars Halls staty. Kuno, Sten & Sven och det är bara Sven som är kvar i livet.

De sista MC-turerna med Kuno

 Kalle Winther, Kuno & Sven-Erik Pettersson. Mätt och belåten efter en måltid på Klintakrogen. Krogen brann tyvärr ner till grunden några månader efter vårt besök. Mitt sista fotot som jag tog på Kuno, men det visste jag inte då jag tog det.

När jag på nytt skaffat mc (Yamaha Virago) efter 40 års uppehåll gjorde Kuno och jag några trevliga mc-turer tillsammans. En av dessa turer gjorde vi till Öland. Vi skulle äta kroppkakor där. Men de var inga höjdare, vi har bättre i Blekinge konstaterade vi. Det bekräftades efter en mc-tur till Kristianopel och tillbaka ut till Tjurkö för att på tillbakavägen stanna vid brofästet och inta de Blekingska kroppkakorna.

När vi körde till fotoutställningen Kristianstad var vi tvungna att tanka i Bromölla. Jag tar denna pumpen för jag har kort sa jag till Kuno. Jag tar den pumpen därborta med sedlar sa Kuno. När vi tankat färdigt fortsatte vi färden mot Kristianstad. Kuno tog täten och jag låg bakom, efter ett tag tyckte jag att hans Suzuki började ryka och det började lukta diesel och jag trodde att jag körde efter en Scania fyra. Jag körde fram och gjorde Kuno uppmärksam på detta och han själv tyckte att mc:n inte var sig lik. Vi svängde av till macken i Gualöv som ligger strax före där man svänger ner till Trolle Ljungby. Nu kunde vi konstatera att det var diesel Kuno tankat. Kuno sa, på andra sidan vägen ligger en taxistation, jag går över och försöker att låna en dunk så jag kan tappa ur all diesel. Sagt och gjort Kuno kom tillbaka med en stor plastdunk och vi tappade hans mc på den soppa han tankat fel. Kuno lämnade tillbaka en dunk med diesel till taxikillen, han blev glad sa Kuno. Sedan tankade Kuno och jag kollade noga att det var bensin nu och vi skojade lite om denna händelse samt fortsatte mot Kristianstad som inget hade hänt. Jag har hållit tyst om detta, men nu tycker jag att jag kan berätta om vad jag vet Kunos enda misstag som jag känner till.

Jag var den näst siste som körde en av Kunos sista mc-turen tillsamman med Kuno och det var år 20002. Den som körde den sista var Johan Henrysson (barnbarn). Sen ställde han in sin Suzuki 550 för gott, ett tråkigt slut. Att Kuno fick en sjukdom som jag aldrig riktigt kan förlika mig med och som jag alltid förtränger och blir arg på. (min bror gick bort 32 år med samma sjukdom) Att se Kuno med rullator var svårt, han som alltid rört sig med fordon som det gick lite fortare att sig fram med. En tröst för alla som kommer att sakna Kuno är att han efter 12 års saknad åter kanske få träffa sin Marianne igen. Vi får nu leva vidare med alla fina minnen av Kuno och de vi fått läsa om honom och hans framfart på alla tävlingsbanor som han kört på. Med en första start på DKW till AJS, BSA, lånad Norton, Gilera och Triumph för att till sist sluta privat på en Suzuki 550 cc, de ni kunde bara Kuno.

 Avsked och minnesstund i Nättraby

Den 16 april 2008 har de allra närmaste, syskon släkt och vänner tagit farväl av Kuno i en fin begravningsakt där finstämd musik och sång (Tears in heaven & Håll mitt hjärta....) ingick. Därefter vidtog en minnesstund. Jag tackar här för ett fint avsked och minnesstund samt att jag fick vara med om att dela detta med Kunos närmaste, släkt och vänner. När jag lämnade Nättraby och Kuno kom det också tårar från himmeln i form av regndroppar, allt var välregisserat precis så som Kuno ville ha det och han fick det.

2010-10-01 Nytillkommit

Genom en ny kontakt med Lars Gustavsson som har skrivit en artikel i Race nr: 20 1995 har följande framkommit om Wendelsloppet som Kuno kört bl.a.1947 (pågick under åren 1947-1954) har blivit Jämshögsloppet. Tävlingen återuppstod i Cross & Trialveteranernas regi, nu från 1987-1994 alltså lika många år som i första omgången. På grund av Svemos krav på banbesiktning och allt vad det innebär, kan inte den ursprungliga banan i Norra Åsum utanför Kristianstad längre användas. Det är därför som loppet flyttats till MK Jämkes bana i Jämshög. Nästan 60 veteraner i olika klasser hade hörsammat kallelsen och kommit till Ljungarydsbanan som var ordentligt tllslätad för att passa de gamla motorcyklarna och att de själva fick göra sina gropar. En av besökarna i Jämshög var Kuno Johansson som ville se hur det gick för veteranerna. Kuno tog ett samtal med segraren i klass 1 Sten Carlsson. Sten köpte en hoj en gång i tiden av Kuno och det var kanske om den de diskuterade. Kuno berättade att han åkte sin sista crosstävling i Uddevalla, men skadade sig och fick ett djupt jack i ena benet som fick sys och som sedan var svårläkt. Kanske bidrog det till att han redan någon vecka senare åkte Djurgårdsloppet i Finland efter ha tagit bort stygnen själv. Senast han besökte en crosstävling var i Vissefjärda som arrangerade 500-VM. Han tyckte att det var dåligt med publik och det är klart om man jämför med hur det var på Kunos tid då det inte var ovanligt med 12-20 tusen besökare på tävlingarna så har det ändrat sig en del.

 Här samtalar Sten och Kuno och ni kan här se att Kuno har de omtalade stövlarna på sig. (foto 2 st. : Lars Gustavsson) Sten kör nu 2010 privat en Triumph Truxton 900cc enl. säker källa.

 2:an Klass 1 på Ljungarydsbanan i Jämshög Lars-G Gustavsson in acction.

Resultat klass 1: 1) Sten Carlsson   2) Lars-G Gustavsson   3) Bengt Danielsson

(Sten Carlsson har jobbat hos Halmstad Gustav under alla år och när Gustav omkomer i sviterna efter en olycka vid en uppvisningstävling under Kristianstads Grand Prix år 1994 köpte Sten alla BSA-delar). "Halmstad-Gustav" blev 74 år.

))))Tillbaka      Eller till Karlskrona Motorklubb där ni kan se & läsa lite om Cross i Hjortahammar & TT-loppen i Holmsjö 1952, -53