Rev. Uppdat. 2014-01-29

Min första tur till Bornholm var med Arvid & Maj Karlsson i sept. 1966 och vi bodde i Röö. Nästa tur var med Peter Pettersson i juli 1968  då bodde vi hos fru Frede Mogensen på Parebakken i Tejn. Madde & jag tog första turen över till ön 1971 och vi bodde också hos Fru Frede. 1980 hade vi Caroline med oss och vi logerade hos Frede i 2 dagar, sen flyttade vi över gatan till fru Charlotte Hansen på Parebakken 1. Nästa gång vi kom över 1986 var vi också hos fru Charlotte Hansen, hon gillade Caroline og sa, hver gang ni kommer over ska ni bo hos maj. Sist på denna sida finns foto från vårt senaste besök i 3 dagar 2013-08-23 till den 26:te.

Sex Bornholmssemestrar i fotomix  Med Arvid & Maj första gången i sept. 1966

Vi lämnar Sverige och Simrishamn                          Ön i sikte och vi ser Nordbornholm                       Vi anländer till Allinge

Vi har åkt med 66-Båderne                    På den tiden  for man över i bilfärja från Simrishamn till Allinge.

De er dejligt pa Bornholm meget att kike pa.

Hamnen Allinge

Helgedomsklipperne båten går till Christiansö.           Här sitter Arvid och plåtar              Ett fin ställe med klippor

Samma ställe vid ett annat tillfälle -68 och det är Peter och två danska drängar.

Idyll i Mellsted  1966                                                   Samma ställe 1971                                            Gata i Gudhjem

Gudhjems branta backe

Hammershus på Nord-Bornholm        Min förste & f.d. arbetsgivare Arvid Karlsson hh Maj, fotot tog jag           1966

Foto från 2013-08-25

Samma vy som fotot ovan på Arvid och Maj fast taget några år senare. (scannat diafoto)

Långt där nere ser man kamelen                                Samma vy som det förra fotot.               Här posserar Peter när vi var där -68

Här är Puben 1968 med to danske dränger & Peter Pettersson                       Fasad & tak är ombyggt. Nu 2013 var här glasscafe där puben låg.

Kamelen                                                                      En sovande hustru                                 Nyvaknad tittar hon upp var är jag?

Här är hon med Hammesrshus i bakgrunden                   Vi har gått ner till Kamelen                                 Det var brant att gå ner

Men man får fina foto här nere                    Det finns en grotta där man kör in med båt och vänder

Här sportdyks det                                                  Det är Sandvig & Allinge man ser                     Ett stileben från hamnen i Tejn

Hamnen i Tejn                                                      Här har dom friterade bornholmare                  Österlars rundkirke

Här ligger man och latar sig (finns foto från2013)            Sandvig med många campare                           Här finns fina väderkvarnar

Man ser ner på Gudhjems hamn                         Här hade vi roligt när Madde skulle beställa    Det blev sviskongröt och en ombeställning.

Fin gavelprydnad                             Motljusfoto i Tejn                      Fiskebåt på land i Tejn               Men finast i sjön.

Kanske  farmors bil? Vi har sett hennes hus

Fina vyer med havet så nära

Några fina hus som måste fotograferas och det finns många idyller på Bornholm och många av husen är utsmyckade och döpta, se nedan

Här är Madde framför Farmors Hus-

Vy från Parebakken i Tejn, där nere står min WW          Feståg i Tejn.        Får Bornholmsborna tillfälle att göra fest av något så gör dom det.

Gudhjem och Madde i ett gathörn                    En smal Madde innan vi fick barn (Caroline -78)        Jordgubbar og piskeflöde (vispgrädde)

Fiskebåtar                                                              Detta foto har Madde målat av                          Här är hon igen 2013-08-25 vid samma hus

Mycket hitseglande turister (tyskar) i Gudhjem

Måsar hav och segelbåtar är vanligt                     Det går att flyga till Rönne                                     Strand öster om Rönne

Två foto tagna med några års skillnad

Peter & Brigitte ett par från Berlin som vi träffade, mycket trevliga (jobbade i bank).  Lång sandstrand öster om Rönne

Utsikt från fyren         Madde i Östersjön

Från fyren på Dueodde med Norra Europas vitaste sand

Magiskt fint

Madde trotsar vågorna och ställer upp för årets badbild 14 grader i vattnet.

Madde studerar rökeriet i Gudhjem                    Gott med en bornholmare og en elefantöl                 Vi är på väg ner till Hassle havn

Vi fikar och vänta på solnedgången                     Hasle och solen har just gått ner                       Fin sida av ön i skymningen

Fint foto och fotomodellen ställer upp som vanligt. Det är här man ska vara när solen går ner.

Nexö hamn med många fiskenät (blå nylon)       Två turister ligger här och sover på ett täcke                        En fin ankdamm

Hemvärnsorkestern kommer med pompa och ståt i samband med invigning av nytt simhallsbygge.                   Bornholmskor i folkdräkt

Bornholmsbor  -  Folkdansare                                        Ryttaruppvisning blev det också

Här ska Madde pröva Lykkehjul och ingen vinst. Men med en fin vinst hade det blivit en semester på Bornholm igen.

Jag saknar foto här från vårt första besök med Caroline 1980. Madde hade en kamera där man fick små negativ på en skiva. Vi ska försöka att hitta den rätta skivan och kanske få fram några foto.

Nu har vi Caroline med oss för andra gången året är nu 1986

Nu är hon lite större och sist satt hon i kärra                                   Pappa äter bornholmare med en öl till

Vi  förnöjer oss på  Ett ställe både för börn og äldre man roer sig selv.

Här kan man ro i ekor

I det danska hjemet i Tejn.

På pizzerian i Gudhjem blev det vin till pizzan.          Charlotte gillar Caroline som fått glass och som minns henne som liten. Det är hos henne vi bor igen.

Restaurant Venezia har den godaste pizzan på Bornholm.

Bornholms keramik

Suvenier från våra Bornholmsbesök.

Keramikseidlar/Johgus. Trollet KrölleBolle och hans familj från Andersens Keramikfabrik i Rönne.

Här startar jag med hur vårt senaste besök började. Många foto från vårt senaste besök i tre dagar 2012-08-23 till 26.

Det första vi träffade på när vi for till Ystad var en betande fågel som vi aldrig set i vilt tillstånd. Den hade inga bebisar med sig denna gång.

Lugnt betade denna stork här                                  Vi väntar i Ystad på att få köra ombord på en av världens största katamaranfärjor. Vi är ombord.

Madde njuter ombord och en lugn överfart.               Utsikten från vår balkong i Sandvig.                         Ett stort rum hade vi i ett gammalt badhotell.

Madde studera tider för frukost & stängning.          47 år sedan man var i denna foaje.                           Utsikt från hotellets ingång (vestibul)

Visst fick jag prova den vita flygeln                    Uppdukat för frukost                                             Hon ser inte ut som 70 men hon ser ut mot havet.

Aha! Det var detta hon tittade på.                             Eller anexet och havet utanför.                               Vrider man på huvudet ser man detta till vänster.

Madde vid hotellets parkering                                 En tyska från Münster ställde upp och tog dessa 2 foto. Hon hade åkt buss med Vikingresor hit.

Hamnen i Svaneke                                                  Strandhotellets framsida                          Madde poserar framför en vy som hon målat av.

Det var några år sedan vi var här senast.

Vi är nu i Gudhjem. Glasverandan kände Madde igen.            Här Pannkaks Huset                            Posering vid fel ställe, vi hittar snart det rätta.

Här var rätt ställe. Har ett foto på Maj & Arvid härifrån.       Där nere är vårt pizzaställe.                Madde beställer en Texas på Restaurant Venezia.

Den bästa och godaste Hawain jag ätit på             Parebakken i Tejn, där har vi bott. Nu nymålat.     Jag har ett foto från tidigare här i Tejn.

Restaurant Venezia i Gudhjem

Utsikten från vår balkong åt höger                                 Här åt vänster ligger Svaneke hamn               Dags för långpromenad vi ska gå runt udden 7 km

Minnessten Jens Koefoed Bornholms befriare

Här har vi startat på vandringsleden                Tittar vi bakåt ser vi hotellet i Svaneke

Det är svårt att inte låta bli att ta foto här under vår promenad. Mycket vågskvalp denna dag.   Samma plats, och ett foto när jag ligger här och solar (1966).

Nu rundar vi snart udden & Svaneke försvinner.       Mycket vågskvalp var det denna dag.

Minnessten över 3 förlista Bornholmere som omkom här utanför med skoleskibet Köpenhamn 1921. Kapt. Ferdinand Andersen, letmatros Knud Lund, köksmat. Hugo Manne Hansen.

Mäktig horisontlinje där himmel möter hav.            Vi kom fram till  Hamerodde fyr. Bornholms nordligaste punkt.           Hamerknudens fyrkanon.

Fina fotoobjekt hela tiden här.

Vi har rundat udden och Madde är grindvakt. Vi är på väg mot Jons Kapell en kyrkoruin.

En fin och stenig badvik                                           Vi hittade en mossbevuxen vandringskänga.            Stenig strand

Vandrare roar sig med att bygga stenstoder.                          Ett fint foto till.                                Vi är framme och här har vi Salomons Kapell fr.1300-talet till 1400.

Portvakten hänger här i öppningen.                          Till hö. kullen där Hamershus ska ligga.                   Här promenerar man på som synes.

Vi är snart framme vid startplatsen.             Räddningen Promenadkiosken. Det blir en öl & varmkorv. Sen en hotellvisit före besöket på Hammerhus.

baksidan. Här var förr en Pub där jag spelat gitarr.  Nu tar vi bilen till Hammershus. Vår balkong närmast.     Stängt för Rockfestival så vi fick gå upp.

En mäktig fästning där även Valdemar Atterdag huserat.   Viss renovering pågår nästan alltid här.                  Madde på väg över bron.

Fåren har klättrat upp här.                                      Det är svårt att låta bli att fota vyerna här.             Madde har hittat en glugg att titta ut genom.

Vi befinner oss högt uppe här.                             Hammerhavnen ligger där nere till vänster.                       Kamelen ska ligga där nere.

Fin kustlinje. Madde ser du den? Där nere är den. Jag fick höra att Ole Madsen hade 2 pojkar som klättrade upp & hoppade för turister & pengar.

Det är vyn på fotot bredvid som jag tittar på. Jag har svårt att se mig mätt på allt detta som man får framför ögonen & kameralinsen.

Madde behöver vila en stund.                                  Fantastiskt är inte ord nog över detta.                     Se där borta står ju Madde

En liten sjö innanför kustremsan                             Men titta där står ju Calle i en fin inramning.                Det var detta han tittade ut över.

Säckar med cement för renoveringsarbeten                 Fästningen invändigt, fängelse till hö.                    Man ser hålen där balkar varit instuckna.

Här traskar Madde inne på borggården och det är jag som inte kan låta bli att fotografera alla vyer som jag ser och gillar.

Vi lämnar nu fästningen Hammerhus                                     Jag tar ett sista foto här.                       Vi fängslas av vågskvalpet i Allinge utanför piren.

Piren till höger i Allinge                                  Hit kom vi med färjan från Simmrishamn en gång.    Vi ska ta er med på en fotorunda i Allinge

Ni kan se ett foto på en gammal bil som stod där Madde står.     Havet utanför Allinge                  Förr var det båtar som parkerade här. Se tidigare foto.

Ställ dig där framför huset så jag får med det sa Madde. Ett fint hus posera där sa Madde

Hampflockel sår fint här. Vackert som en tavla och i horisonten ligger Gudhjem.

Allinge hamn och på väg mot parkeringen.            Vi ska köra till Rö golfklubb                    Vi är på golfklubben. Jag bodde här 1966 i en f.d. ombyggd lada.

Vi lämnar golfklubben för att besöka Helgedomsklipporna.                 Vi är på väg.                               Nu är man här igen, en klar favoritplats.

Bilderna får tala för sig.

Jag är nere och vågorna bara väller in och bruset håller nästan på att gå en på nerverna. Men vad gör man inte för att få dessa fina foto.

Mycket häftig plats att befinna sig på tycker jag.

Vad tycks? Maffigt foto.

Där uppe står Madde i sin gula jacka.                      Nu tar jag mig upp igen och lämnar denna fina plats med alla foto i minnet.

Ett besök här är ett måste, de tagna foton få tala för sig själva.

Svårt att se sig mätt på detta ställe.                                        Det är brant och långt ner till havet.

Där nere har man varit. Ett sista foto på väg upp till Madde som väntar.

Vi är nu hemma vid Strandhotellet igen.

Vi går på den gamla järnvägsbanan ovanför Sandvig på väg mot Allinge kyrkogård.                              Minnessten & namntavla över omkomna ryssar under kriget.

Sällsynt med gul kyrka. Nu fika efter den långa promenaden. Madde beställer en Fanta & kladdkaka.     Jag dricker kaffe & äppelkaka med piskeflöde (grädde).

Vi lämnar kusten utanför Allinge med två havsbrusande foto för att köra till Hassle.                                På väg mot Hassle stannar vi för fotografering.

Man bara måste ta dessa vyer som dyker upp.    Sct. Clemens kirke fr.1882.1966 var jag här men minns inte pumpen.  Bornholms Center for Kunsthåndvaerk & Design.

En fin tavla                                                             Här var det konst i massor                                      Stora lokaler i många våningar

Fina skålar med små pärlor som glänste.                        Designelever stod för en del alster                    På toppen denna glasbyggnad med fin utsikt.

En kaffecykel med taggar på sadeln                                           Hassle hamn                                                       Pensionärsbostäder?

En fin miljö i Hassle & fina radhus                          Simstadion med läktare och hopptorn                        Nära havet vill jag bo och det är fint här

Matdags igen. Friterad spätta & pomes og en öl hver gang. (Tuborg)         Kustremsa utan för Hassle, vi ser Sverige.

En fin smal gammal kustväg går här och vi ser Nord-Bornholm. Nu ska vi vidare ner till Rönne.

Vi är i Rönne här har vi köpt alla Krölleböllana.                   Här står Krölle Böllarna                               Fint på gården hos Andersens Keramik

Det var en gubbe på väg in i bild  Jag tog om fotot

Affären där Madde fick sin 70-årspresent (silverring).

Restaurang Texas med fin interiör.                          Mobilfoto från Texas                                             Pizza og öl. Men den var bättre i Gudhjem.

Så här såg Texas ut utanför.                                    Här blev det kaffe och kaka efteråt                          Nu väntar vi på att få köra ombord

Vi är ombord och Sverige och Ystad väntar oss.            En stor färja med gott om plats.                        Vi lämnar nu Rönne & Bornholm efter 4 dagar där.

Jag står i aktern och tar farväl av Rönne.                         Långt där nere ligger Due Odde                        Man kan skymta Nordbornholm.

Vi ser nu Ystads hamn efter 1 timme & 20 min. på sjön.

Det blev en lugn överfart i fint sensommarväder, utom vid några tillfällen när vinden låg på från styrbord och det gungade till lite. Det blev en lyckad resa till Bornholm för att fira Maddes födelsedag och vi kan rekommendera er en resa till Bornholm om ni inte varit där förut. Våra fotoreportage kanske kan inspirerar er till att åka över.